baner dofinansowanie UE

Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19

Estetycznego wyglądu hotelu i wszechobecnego porządku życzy sobie każdy gość. Kiedy szukamy noclegu nad morzem, przykładowo hotelu w Gdańsku, oczywiście sprawdzamy informacje o bliskości centrum, morza, o atrakcjach, ale najpierw zwracamy uwagę na czystość obiektu. To po prostu wymóg podstawowy – nie każdy nocleg musi być luksusowy, w końcu istnieją różne kategorie obiektów – ale każdy musi być czysty. Jeżeli nie zostanie spełniony, hotel zwyczajnie straci gości. Jednak za estetycznym wystrojem i pachnącą pościelą stoi skomplikowana machina obsługi hotelu, większość czasu niewidoczna dla naszego oka.

Kto zajmuje się utrzymywaniem czystości w hotelu?

Hotel dzieli się na kilka części, w tym noclegową. Za utrzymanie jej czystości odpowiada komórka organizacyjna, która nazywa się służba pięter, a często określana jest jako dział housekeepingu. To ich słyszymy, kiedy pukają do drzwi naszego pokoju, aby w nim posprzątać – i z reguły tylko wtedy, ponieważ zgodnie z teorią technik hotelarskich pokojowi, jako obsługujący gości pośrednio, są „niewidzialni”. Wykonują jednak dużo więcej pracy niż dane jest nam uświadczyć – jedyne, po czym ją poznajemy to bezwzględna czystość w części noclegowej hotelu. Zakres obowiązków działu housekeepingu zależy od rodzaju hotelu i z reguły obejmuje:

  • sprzątanie pokojów hotelowych i klatek schodowych oraz innych powierzchni komunikacyjnych, a także pomieszczeń biurowych, szatni pracowniczej, innych pomieszczeń służbowych;
  • czuwanie, aby majątek gości znajdujący się pokojach i majątek hotelu nie uległ uszkodzeniu;
  • czuwanie nad magazynem bielizny hotelowej i gastronomicznej;
  • prowadzenie minibarów w pokojach hotelowych.

Ponieważ na obiekt hotelarski składa się jeszcze mnogość pomieszczeń i systemów, nad czystością innych części hotelu czuwają inne zespoły (zespół gastronomiczny utrzymuje porządek w restauracji itd.).

Na czym polega utrzymywanie czystości w hotelu?

Znani wszystkim pokojowi utrzymują porządek w naszych pokojach, a częstość ich wizyt zależy od kategorii obiektu. Standardem jest sprzątanie codzienne, wszyscy kojarzymy hotel ze zmienianą co parę dni pościelą. Dodatkowo przynajmniej raz na miesiąc odbywa się sprzątanie okresowe obejmujące mycie drzwi i okien, pastowanie i froterowanie podłóg, trzepanie pościeli, materacy i dywanów oraz ścieranie kurzu z mebli. Szczególne znaczenie dla czystości w hotelu ma sprzątanie generalne, które obejmuje pranie firanek i zasłon, omiatanie ścian, sufitów, trzepanie dywanów, odkurzanie mebli oraz wiórkowanie, cyklinowanie i pastowanie podłóg.