baner dofinansowanie UE

Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19

Czasami nawet starannie zaplanowana podróż jednak nie może się odbyć. Niespodziewane problemy w pracy, choroba, zepsuty samochód – powodów odwołania wyjazdu może być wiele. W takiej sytuacji należy jak najszybciej wycofać rezerwację hotelową, upewniając się wcześniej, czy rezygnacja jest darmowa. Podpowiadamy, od czego zależą warunki anulacji i gdzie można je sprawdzić.

Rezygnacja z ofert bezzwrotnych i elastycznych

Zrezygnowanie z noclegu może pociągać za sobą konsekwencje finansowe, których na szczęście w większości przypadków można uniknąć. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że trudno jest anulować ofertę bezzwrotną – właściwie jedynie w drodze wyjątku, w bardzo krótkim czasie od złożenia rezerwacji i po kontakcie z hotelem można bezpłatnie odwołać pobyt zarezerwowany poprzez taką ofertę. O wiele bezpieczniejsze rozwiązanie, zwłaszcza dla osób planujących wyjazd w dalekiej przyszłości, stanowią oferty elastyczne. Dzięki nim bezkosztowa rezygnacja z pokoju jest uznawana automatycznie pod warunkiem, że prośba o anulację została złożona w terminie wyznaczonym przez hotel, a zaakceptowanym przez klienta w momencie potwierdzenia rezerwacji.

Ile kosztuje odwołanie rezerwacji w hotelu?

Na etapie rezerwacji noclegu w hotelu, niezależnie od tego, czy doszło do niej za pomocą dedykowanych serwisów, za pośrednictwem strony internetowej obiektu lub poprzez rozmowę telefoniczną, klient zawsze otrzymuje informacje o warunkach rezygnacji. Należy się z nimi szczegółowo zapoznać, ponieważ tylko w ten sposób można uniknąć późniejszych konsekwencji – w zasadach rezerwacji wskazane są terminy, w ramach których rezygnacja z pobytu jest bezpłatna. Czasami zdarza się również tak, że im bliżej pobytu, tym opłaty za jego odwołanie mogą być wyższe. Każdy hotel ma prawo do ustalenia własnych reguł w tym zakresie.

Co więcej, klienci, którzy nie dostosują się do warunków rezygnacji i po prostu nie pojawią się w hotelu, muszą liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty za niestawienie się (no-show fee), mogącej być równej jednej dobie hotelowej, a nawet całości zarezerwowanego pobytu. Większość hoteli oczekuje od klientów podania podczas składania rezerwacji danych karty kredytowej, co ma służyć m.in. właśnie zabezpieczeniu się na wypadek pobrania opłaty za niestawienie się.

Odwołanie pobytu nie musi więc oznaczać konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Najważniejsze jest przemyślane wybieranie noclegów i dat podróży – należy unikać pochopnego składania rezerwacji, bez konkretnego planu na wakacje. Osoby lubiące spontaniczne wyjazdy lub mające zamiar wyjechać np. dopiero za kilka miesięcy, podczas których jeszcze wiele może się zmienić, powinny szukać ofert elastycznych. Wówczas rezygnacja złożona w terminie zgodnym z zasadami będzie nie tylko bezkosztowa, ale również wygodna – zazwyczaj wystarczy skontaktować się z hotelem bądź pośrednikiem (wysłać wiadomość e-mail, zadzwonić albo skorzystać z dedykowanych funkcji portalu rezerwacyjnego) i pobyt zostanie bez problemu odwołany.