baner dofinansowanie UE

Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19

Wykupując usługę noclegu w hotelu kierujemy się kilkoma kryteriami, m.in. lokalizacją, możliwością łatwego dojazdu, ceną za pobyt, oferowanym poziomem komfortu, wyglądem pokoi, dostępną ofertą dodatkową itp. Duże znaczenie podczas procesu wyboru ma jednak standard gwarantowany przez daną placówkę, a standard ten określany jest przy pomocy gwiazdek. Ale jakie dokładnie kryteria powinien spełnić dany obiekt, żeby otrzymać określoną liczbę gwiazdek hotelowych? Kto dokonuje zaszeregowania? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Hotelowe gwiazdki – podstawa prawna

By dowiedzieć się więcej na temat sposobu kategoryzowania usług hotelowych w Polsce, należy spojrzeć do stosownych regulacji prawnych. Są to przede wszystkim Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884) i precyzujące przepisy wspomnianej ustawy Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. 2011 nr 259 poz. 1553). Powyższe przepisy wskazują rodzaje placówek, w których może odbywać się świadczenie usług hotelarskich, wyznaczają również ich kategorie oraz opisują warunki sine qua non, a przyporządkowane poszczególnym kategoriom. Prostymi słowy – co trzeba zrobić jako hotelarz, by uzyskać jedną, dwie, trzy, cztery lub pięć gwiazdek dla swojego obiektu. Zaszeregowania do poszczególnych kategorii obiektu dokonuje marszałek danego województwa przy pomocy powołanego do tego celu zespołu oceniającego. Dzięki takiej procedurze mamy pewność, że np. trzygwiazdkowy hotel będzie miał wymagany dla tej kategorii standard; jest więc to swego rodzaju system certyfikacji i gwarancja jakości świadczonych usług.

Gwiazdki a standard hotelu

Określona liczba gwiazdek opisuje nie tylko standard pokojów hotelowych, ich wyposażenie etc. Liczba gwiazdek definiuje również wielkość pomieszczeń, rodzaj udogodnień w budynku, zastosowanie określonych rozwiązań architektonicznych, użytkowych, zabezpieczeń BHP i in. Znajdziemy w przepisach ścisłe wytyczne co do obowiązkowego wyposażenia i zakresu świadczonych przez hotel usług, takich m.in. jak położenie placówki, zagospodarowanie otoczenia, wyznaczenie miejsca parkingowego (ciekawostka – trzygwiazdkowy hotel nie musi dysponować strzeżonym parkingiem), standard publicznie dostępnych toalet, zasady wyposażania budynku w windę, klimatyzację, wielkość recepcji, pomieszczeń usługowych etc. A jak się mają gwiazdki do standardu i wyposażenia pokoju? Oto krótki przewodnik, oparty na wzorcu standardu pokoju jednoosobowego.

  • Hotel jednogwiazdkowy: pokój o wielkości min. 8 m2, łóżko jednoosobowe o wymiarach przynajmniej 90 x 200 cm, stolik nocny lub półka przy łóżku, wnęka na ubrania lub szafa, krzesła lub meble do siedzenia, biurko/stół, wieszak ścienny, lampka nocna, lampa w miejscu do pracy, ogólne oświetlenie, wykładzina dywanowa w całej części mieszkalnej, dywanik przy łóżku, zasłony, żaluzje lub rolety, szklanki i naczynia do picia. Łazienka wyposażona w prysznic lub wannę z natryskiem, umywalką, WC, lustrem i oświetleniem nad nim, do tego mydło, ręcznik, szklanka/kubeczek i torba higieniczna. Dla tego standardu łazienka może znajdować się poza pokojem.
  • Hotel dwugwiazdkowy: zaoferuje pokój o powierzchni min. 9 m2 i analogicznym wyposażeniu co pokój w hotelu*, uzupełniony jednak o bagażnik, instalację do odbioru radia oraz łazienkę.
  • Hotel trzygwiazdkowy: pokój o powierzchni minimalnej 10 m2 i analogicznym wyposażeniu (w stosunku do **), poszerzonym o dostęp do sieci telewizyjnej, telefon, materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia i naprawy odzieży, torbę na bieliznę do prania, wodę butelkowaną i łazienkę. W łazience poza standardowym wyposażeniem znajdziemy dywanik przywanienny, osłonę natrysku, ręcznik kąpielowy dla gościa. W hotelach o tym standardzie wszystkie pokoje musza już być wyposażone w łazienkę.
  • Hotel czterogwiazdkowy: pokój o powierzchni przynajmniej 12 m2 oraz w/w wyposażeniu, wzbogaconym o fotele lub kanapę, lodówkę lub minibar, klimatyzację i suszarkę. W hotelach tego standardu możliwe jest już wynajęcie na nocleg apartamentu o wielkości przynajmniej 25 m2.
  • Hotel pięciogwiazdkowy: najwyższy, dostępny w Polsce standard; pokoje o wielkości przynajmniej 14 m2, a w nich, poza dotychczas wymienionym wyposażeniem znajdzie się również sejf, telefon w łazience, waga osobowa, płaszcze kąpielowe.

Oczywiście, poza rosnącym standardem wyposażenia pokoi rośnie również standard i zakres świadczonych przez daną placówkę usług. Po pełną listę wymogów warto sięgnąć do przepisów. Dzięki temu wybór hotelu będzie dla gości o wiele łatwiejszy, zaś sama placówka spełni ich oczekiwania we właściwym zakresie.