baner dofinansowanie UE

Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19

Podróże osób niepełnosprawnych nikogo już nie dziwią. Osoby poruszające się na wózkach, niewidome czy borykające się z innym rodzajem niepełnosprawności również mogą zwiedzać świat, chociaż często muszą staranniej przygotować się do wyjazdu. Kluczowe jest wybranie hotelu – obiekt powinien oferować szereg udogodnień, dzięki którym pobyt będzie w pełni komfortowy.

Hotelowe ułatwienia dla osób niepełnosprawnych ruchowo

Każdy hotel musi być gotowy na przyjęcie gości niepełnosprawnych – jest to uregulowane prawnie, lecz niektóre obiekty starają się z własnej inicjatywy zaproponować znacznie więcej udogodnień niż określono w przepisach. Osoby poruszające się na wózkach powinny zwrócić uwagę głównie na to, czy w wybranym przez nich hotelu znajdują się odpowiednio przystosowane łazienki (bez progów, z uchwytami, funkcjonalnymi meblami). Ważna jest też powierzchnia pokoju – przestrzeń powinna być na tyle duża, żeby manewrowanie wózkiem nie sprawiało żadnego problemu.

Ponadto warto postawić na obiekty, w których nic nie stoi na przeszkodzie, by osoby poruszające się na wózkach mogły korzystać z usług dodatkowych dostępnych na terenie hotelu. Sale konferencyjne, restauracje, gabinety masażu, sauny – wszystkie te pomieszczenia powinny być przystosowane do ich potrzeb.

Udogodnienia dla gości z niepełnosprawnością sensoryczną lub intelektualną

Hotele chętnie goszczą także osoby z innymi rodzajami niepełnosprawności niż ruchowa. Dla gości niewidomych dużym ułatwieniem jest możliwość przemieszczania się między piętrami windą z sygnalizacją dźwiękową, z kolei dla gości niesłyszących powinny znajdować się w recepcji ulotki z najważniejszymi informacjami dotyczącymi usług hotelowych czy pobliskich atrakcji. Natomiast w przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną dużym wsparciem jest odpowiednio przeszkolony personel, który zawsze powinien służyć pomocą (adekwatną do sytuacji, oferowaną w sposób naturalny).

Brak barier architektonicznych to kwestia podstawowa, ale równie istotna jest empatia – niezależnie od rodzaju niepełnosprawności gość musi czuć się w hotelu komfortowo. Prawo definiuje niezbędne minimum, do którego muszą dostosować się hotele, na szczęście jednak coraz więcej obiektów wdraża szerszy zakres udogodnień, gwarantując w ten sposób osobom niepełnosprawnym wygodny pobyt.