baner dofinansowanie UE

Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19

Jeśli klient zarezerwuje pobyt, lecz nie pojawi się w wyznaczonym dniu i nie uprzedzi o tym recepcji, dla hotelu oznacza to realną stratę finansową. Z wolnego pokoju mogłyby skorzystać inne osoby, jednak często jest już za późno, by szukać nowych gości. W takiej sytuacji klient, który nagle zrezygnował z noclegu, musi liczyć się z koniecznością poniesienia no-show fee (opłaty za niestawienie się).

Oferty bezzwrotne i elastyczne

Podczas rezerwacji noclegu jest podana informacja, do kiedy można zrezygnować z pobytu bez żadnych konsekwencji. Trzeba też wziąć pod uwagę, że niektóre oferty są bezzwrotne, inne natomiast można anulować na specjalnych warunkach. Bardzo ważne jest, by zapoznać się z wytycznymi podanymi przez hotel i rozwiać ewentualne wątpliwości jeszcze przed złożeniem rezerwacji. Po potwierdzeniu pobytu należy dostosować się do zaakceptowanych warunków odwołania przyjazdu.

Zrezygnowanie z pokoju przed upłynięciem terminu anulacji nie pociąga za sobą żadnych dodatkowych opłat. Osoby szukające hotelu na podróż zaplanowaną w odległym terminie powinny więc rozglądać się przede wszystkim za elastycznymi ofertami, dzięki którym można w porę, bez zbędnych formalności zareagować na wszelkie niespodziewane problemy. Z kolei osoby wykupujące oferty bezzwrotne muszą być pewne swoich planów. W przypadku ofert bezzwrotnych rekompensatą za brak możliwości anulowania rezerwacji często jest niższa cena pokoju (w porównaniu z ofertami elastycznymi).

Jak uniknąć opłaty no-show?

W razie niedostosowania się do warunków rezygnacji z pobytu hotel może nałożyć na klienta opłatę no-show, której wysokość zwykle sięga równowartości kosztu jednej doby hotelowej. Opłata może także być równa całej kwocie pobytu. Szczegółowe warunki anulacji noclegów w hotelu mogą zależeć np. od sezonu czy wielkości pokoju. Najlepszym sposobem na uniknięcie opłaty za niestawienie się jest wybieranie ofert elastycznych i przestrzeganie terminów otrzymanych na etapie rezerwowania pokoju.

Goście, którzy np. ze względu na chorobę czy inny wypadek losowy nie mogą stawić się w hotelu, powinni zadzwonić do recepcji i wyjaśnić sprawę. W wielu przypadkach można znaleźć zadowalający obydwie strony kompromis. Najgorszym wyjściem jest niepojawienie się bez żadnego uprzedzenia. Hotele muszą zabezpieczać się przede wszystkim przed lekkomyślnie złożonymi rezerwacjami (a nie tymi, których nie można zrealizować z poważnych powodów) i opłata no-show jest odpowiedzią właśnie na takie sytuacje.