Niezależnie od tego, czy rezerwowaliśmy pokój hotelowy na dłuższy pobyt, czy tylko na krótki czas, przychodzi wreszcie moment jego opuszczenia i wymeldowania się. Co jednak zrobić, gdy na przykład zmieniły się nam okoliczności, opóźnił się odlot samolotu/odwołano pociąg lub zwyczajnie spodobał nam się pobyt w danym miejscu i chcemy pozostać tu na kolejną noc? Wtedy warto przedłużyć pobyt w hotelu. Tylko jak to zrobić?
Na początek trzeba się udać do recepcji, opisać zaistniałą sytuację i poprosić o przedłużenie doby hotelowej lub pobytu o kolejny dzień. W hotelowych regulaminach zawsze zawarta jest odrębna klauzula opisująca takie przypadki; o ile nie ma pełnego obłożenia lub nowi goście nie czekają już na opuszczenie przez nas pokoju, to z reguły nie ma najmniejszego problemu. Warto poinformować otwarcie obsługę – koszt przedłużenia doby hotelowej o kilka godzin będzie zwykle niższy, niż karna opłata manipulacyjna za nieopuszczenie pokoju w ustalonym terminie (tu często dolicza się po prostu kolejny nocleg). W przypadku pozostania w hotelu na kolejną dobę poza rezerwacją trzeba się liczyć z koniecznością opuszczenia dotychczas zajmowanego pokoju i przeniesienia się do drugiego. Bywa, że o innym, niekoniecznie porównywalnym standardzie.
A może jakaś promocja?
Negocjując w recepcji przedłużenie pobytu warto jest przy okazji zapytać obsługę o różnego rodzaju pakiety ofertowe. Może się bowiem okazać (szczególnie w popularnych turystycznie miejscach, na przykład w hotelach nad morzem), że dana placówka jest przygotowana do tego typu okoliczności i ma w swej ofercie pakiet przedłużający pobyt. Co może znajdować się w takim pakiecie? Częstym zwyczajem jest rabat na dodatkowy nocleg; jego wysokość będzie się różnić pomiędzy poszczególnymi placówkami i zależeć od terminu, kwota może też opiewać na z góry ustaloną, aczkolwiek atrakcyjną dla gościa sumę. Niektóre placówki wraz z takim rabatem oferują także śniadanie, wypożyczenie sprzętu sportowo-rekreacyjnego, wstęp do sauny czy skorzystanie z hotelowego SPA (gratis lub ze zniżką). Możliwości jest wiele, a hotelarze nierzadko posiłkują się takimi pakietami, by zachęcić gości do dłuższego korzystania z ich usług. Dobrze jest jednak wypytać konsjerża o szczegóły oferty: zdarza się, że jeśli rezerwowaliśmy pobyt w jakimś pakiecie, to łączenie ofert nie jest możliwe. O przedłużenie terminu pobytu jest również trudniej w tzw. wysokim sezonie, a więc w wakacje, w okolicach kumulacji dni wolnych od pracy, świąt państwowych, religijnych itd.