W ostatnich latach wiele hoteli zrezygnowało z tradycyjnych kluczy. Obecnie goście mają więc do dyspozycji przede wszystkim karty magnetyczne bądź zbliżeniowe, ponadto popularność zyskują aplikacje umożliwiające otwieranie drzwi za pomocą telefonu. To jednak nie jedyna funkcja, jaką pełnią nowoczesne klucze hotelowe – większość z nich służy również do innych ważnych celów.

Rodzaje kluczy hotelowych

Chociaż klasyczne metalowe klucze mają duże grono zwolenników, hotele zarówno w Polsce, jak i na świecie odchodzą od takiego rozwiązania. Tradycyjny klucz ma kilka niepodważalnych zalet (jest niezawodny, trudno go zniszczyć, każdy potrafi się nim posługiwać), ale pełni tylko jedną funkcję – umożliwia wejście do konkretnego pokoju. A to często za mało. Aby goście mogli uznać pobyt za maksymalnie komfortowy, klucz powinien odgrywać znacznie więcej ról.

Odpowiedzią na tę potrzebę są właśnie klucze w formie kart oraz aplikacji, dzięki którym poruszanie się po budynku i korzystanie z usług dodatkowych staje się dużo łatwiejsze. Aplikacje nie są jeszcze standardowym rozwiązaniem, lecz ostatnio zyskały na popularności, ponieważ pozwalają na właściwie bezkontaktową organizację pobytu – goście mogą sami się zameldować, wymeldować i przemieszczać po obiekcie. Poza tym kartę wydają recepcjoniści podczas check-in, natomiast aplikację można zainstalować wcześniej, nawet już w trakcie podróży.

Do czego służą klucze hotelowe?

Należy mieć na uwadze, że w razie zgubienia karty-klucza hotel może nałożyć na gościa opłatę, która zwykle wynosi od ok. kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Ponadto zgubienie klucza wiąże się z szeregiem innych niedogodności, ponieważ karty i aplikacje służą nie tylko do otwierania pokoju. To ich podstawowa funkcja, lecz oprócz niej mogą mieć jeszcze inne zastosowania, m.in.: uruchamianie windy, włączanie ogólnodostępnych urządzeń (np. ekspresów do kawy, pralek), sterowanie klimatyzacją. Nowoczesne klucze przydają się też gościom, którzy chcą zapisać się na zabiegi SPA, popracować w sali szkoleniowej, a nawet zjeść śniadanie – dzięki indywidualnemu kluczowi pracownicy wiedzą, jaką dokładnie ofertę wykupił dany klient i z których udogodnień może w jej ramach skorzystać. Możliwość przypisania do kluczy wielu funkcji to więc duże ułatwienie, poprawiające komfort pobytu i zarazem usprawniające pracę personelu.