Znalezienie idealnego hotelu na wakacje, podróż służbową czy krótki weekendowy wyjazd to spore wyzwanie. Zwłaszcza w popularnych lokalizacjach ofert noclegów jest tak dużo, że przejrzenie wszystkich propozycji wymaga czasu i zaangażowania. Najlepiej więc już na początku poszukiwań kierować się konkretnymi kryteriami. W pierwszej kolejności warto skupić się na hotelach mogących pochwalić się określoną liczbą gwiazdek oraz cieszących się dobrymi opiniami klientów.

O czym świadczą gwiazdki hotelowe?

Każdy hotel znajdujący się w Polsce musi przejść przez proces kategoryzacji, odbywający się na zasadach sprecyzowanych w odpowiednich przepisach prawnych (w tym w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie). Zakończeniem procesu jest przyznanie hotelowi gwiazdek – od jednej do pięciu, w zależności od tego, jakie warunki zapewnia gościom.

Gwiazdki pomagają zawęzić poszukiwania tylko do hoteli oferujących pożądany standard. Dla licznego grona turystów znaczenie ma np. wielkość pokoju, z kolei dla osób podróżujących służbowo ważna jest możliwość skorzystania z sejfu (głównie w celu przechowania w nim dokumentów bądź wartościowego sprzętu komputerowego) czy sali konferencyjnej. Według prawa powierzchnia pokoju dla 2 osób w hotelu 5-gwiazdkowym powinna wynosić przynajmniej 18 m2, dla porównania w hotelu 1-gwiazdkowym goście mają do dyspozycji 10 m2. Sejf i sala konferencyjne to natomiast przykłady udogodnień, których należy się spodziewać jedynie w najlepszych hotelach.

Dlaczego warto sprawdzić opinie o hotelu?

Chociaż gwiazdki stanowią wiarygodną i miarodajną wskazówkę mówiącą o standardach obowiązujących w wybranym obiekcie, zawsze warto sprawdzić, czy potwierdzenie oczekiwanej jakości znajduje się też w opiniach innych klientów. Z ocen publikowanych w sieci można się wiele dowiedzieć np. o lokalizacji, obsłudze klienta, jakości posiłków, wyglądzie i funkcjonalności pokoi – każdy profesjonalny obiekt hotelarski traktuje opinie gości jako swoją wizytówkę. Najwięcej komentarzy zazwyczaj mają noclegi w popularnych miejscowościach, w tym przede wszystkim hotele nad morzem lub w górach. Jeśli opinii jest naprawdę dużo, najlepiej kierować się średnią oceną.

Zarówno komentarze, jak i gwiazdki świadczą o renomie obiektu. Dzięki tym dwóm kryteriom można szybko skrócić listę propozycji noclegów i skoncentrować się jedynie na tych, które posiadają niezbędne udogodnienia i gwarantują odpowiedni standard.