Zastanawiając się nad wyborem hotelu, kierujemy się przede wszystkim własnymi preferencjami, opiniami znajomych oraz recenzjami zamieszczonymi na forach internetowych. Istnieje jednak bardziej uniwersalne kryterium, za które powszechnie uznaje się liczbę gwiazdek, od jednej do pięciu, przyznaną danemu obiektowi. Standard gwiazdek przekłada się na klasę hotelu i poziom świadczonych w nim usług. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zapoznać się z opisem obiektu przedstawionym na jego stronie internetowej – już sam jej wygląd stanowi istotną wskazówkę, przejrzeć zdjęcia pokoi oraz sprawdzić ceny podane za ich wynajęcie.
Co oznaczają trzy gwiazdki hotelowe?
Procedura przyznawania gwiazdek w Polsce jest odgórnie regulowana – wymagania, które musi spełnić dany obiekt, aby uzyskać konkretną liczbę gwiazdek, określa rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z 2011 roku. Rozporządzenie to zawiera wiele szczegółowych wytycznych, na przykład hotel trzygwiazdkowy w części wspólnej dla gości powinien mieć zainstalowaną wentylację mechaniczną, przy czym osoby planujące pobyt w danym obiekcie interesuje przede wszystkim wygląd i wyposażenie pokoi. W hotelu posiadającym trzy gwiazdki pokoje muszą dysponować własną łazienką z toaletą, w której przed wanną lub kabiną prysznicową znajduje się dywanik i która została wyposażona w lustro, mydelniczkę, ręczniki kąpielowe, czasami również w suszarkę – warto dodać, że łączna powierzchnia dwuosobowego pokoju musi wynosić co najmniej czternaście metrów kwadratowych. Wśród innych udogodnień, na jakie mogą liczyć goście trzygwiazdkowego hotelu, wymienia się możliwość zakupu zestawów kosmetycznych i środków higieny osobistej, jak również możliwość oddania rzeczy do prania i prasowania czy też zamówienia jedzenia do pokoju – tej klasy obiekt powinien posiadać własną restaurację (może się ona ewentualnie znajdować w jego najbliższej okolicy). Istnieje jednak grupa hoteli mających trzy gwiazdki, które tak jak nasz, oferują znacznie więcej, a odwiedzające je osoby mogą korzystać z udogodnień typowych dla obiektów plasujących się o klasę czy dwie wyżej. Hotele te zapewniają gościom idealne warunki zarówno do odpoczynku (często dysponują własną strefą wellness) i pracy (w pokojach prawie zawsze znajdują się przestronne biurka i wygodne krzesła, a w obiekcie nowoczesne sale konferencyjne). Pokoje we wspomnianych hotelach są przeważnie urządzone w eleganckim, harmonijnym stylu oraz wyposażone w różnego rodzaju udogodnienia sprawiające, że goście czują się w nich jednocześnie komfortowo i luksusowo.