W Polsce przyznawanie gwiazdek hotelowych jest uregulowane prawnie. Proces ten koordynują marszałkowie województw, którzy muszą działać zgodnie z wytycznymi określonymi w odpowiednich przepisach (Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 19.08.2004 w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie; Ustawa z 29.08.1997 o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych). Wyjaśniamy, jakie wymagania spełniają 3-gwiazdkowe obiekty hotelarskie.
Standard pokoju w hotelu 3-gwiazdkowym
W Rozporządzeniu sprecyzowano, że powierzchnia pokoju dla jednej osoby musi wynosić przynajmniej 10 m2, dla dwóch – 14 m2, dla trzech – 16 m2. W pomieszczeniu musi znajdować się też łóżko (o wymiarach minimalnych 90×200 cm lub 140×200 cm), powinno być w nim także miejsce dla mebli, m.in.: stolików nocnych, szafy, krzesła, lustra, wieszaków na okrycia wierzchnie, biurka albo stołu. Poza tym pod uwagę brane są takie cechy jak odpowiednie oświetlenie (za pomocą lampek nocnych, lampek nad stołem, ogólnego oświetlenia) oraz dostępność gniazdek elektrycznych. Co więcej, w aranżacji wnętrza nie może zabraknąć tekstyliów: wykładzin dywanowych, firan, zasłon.
Ponadto hotele 3-gwiazdkowe powinny zagwarantować swoim klientom możliwość korzystania z telefonu, radia i TV. Na gości muszą również czekać materiały związane z pobytem (zasady bezpieczeństwa, zakres usług dodatkowych, informacje dotyczące hotelu), a także wody butelkowane (dla każdej osoby) wraz ze szkłem. Ważnym kryterium jest też wyposażenie łazienek. Wanna albo kabina prysznicowa, umywalka i WC to minimum, które powinno być uzupełnione m.in. o: dywaniki, komplet akcesoriów łazienkowych, gniazdko elektryczne z osłoną, mydło, ręczniki kąpielowe. W hotelach 3-, 4- i 5-gwiazdkowych wymagana jest prywatna łazienka we wszystkich pokojach.
Udogodnienia i usługi dodatkowe w hotelach 3-gwiazdkowych
Dla gości kluczowe znaczenie ma nie tylko standard pokoju, ale także zakres udogodnień, dzięki którym pobyt w hotelu jest bardziej komfortowy. Hotele 3-gwiazdkowe są zobowiązane do zapewnienia gościom następujących usług: room service (przez minimum 18 godzin na dobę), budzenie, całodobowa sprzedaż napojów gorących (dopuszczalnie z automatów, w recepcji bądź poprzez wyposażenie pokoju w kawę i herbatę), przechowywanie bagażu, przyjmowanie wartościowych rzeczy do depozytu. Goście mogą także korzystać z recepcji czynnej przez całą dobę oraz zamówić nocleg ze śniadaniem lub z pełnym wyżywieniem, ponieważ na terenie obiektu bądź w jego sąsiedztwie musi znajdować się restauracja. Pokoje w hotelach 3-gwiazdkowych są sprzątane codziennie albo na prośbę gościa, natomiast pościel jest zmieniana co 3 dni lub na życzenie. Dodatkowo istnieje możliwość oddania ubrań do prania, prasowania i czyszczenia.
W Rozporządzeniu znajduje się też grupa kryteriów dotyczących budynku i jego otoczenia. Z punktu widzenia gości kluczowe jest to, że teren wokół obiektu musi wyróżniać się dobrym oświetleniem i zadbaną zielenią, poza tym klienci powinni mieć zagwarantowane miejsce postojowe (podczas odjazdu i przyjazdu) oraz parkingowe (ale tylko pod warunkiem, że lokalizacja na to pozwala i hotel nie należy do zwartej zabudowy miejskiej). Wymagania stawiane hotelom 3-gwiazdkowym są więc rygorystyczne i obszerne, jednak dzięki temu turyści zyskują pewność, że w trakcie szukania noclegu mogą traktować gwiazdki jako cenną i przede wszystkim wiarygodną wskazówkę.