Dzięki zawieszkom na drzwi personel hotelowy oraz goście mogą płynnie wymieniać się informacjami. Taki system komunikacji sprawia, że goście nie muszą osobiście zgłaszać pracownikom swoich problemów oraz życzeń, a mimo to pobyt w hotelu upływa zgodnie z ich preferencjami. Wyjaśniamy, jakie zawieszki można najczęściej spotkać w obiektach noclegowych.
Najpopularniejsze rodzaje hotelowych zawieszek na drzwi
W większości hoteli do dyspozycji klientów są dwa podstawowe rodzaje zawieszek: „Nie przeszkadzać” oraz „Proszę posprzątać pokój”. Popularne są również zawieszki zawierające menu śniadaniowe z możliwością zaznaczenia dań i składników, które kolejnego dnia powinny zostać dostarczone do pokoju w ramach room service.
Jeśli na drzwiach zostanie umieszczona informacja „nie przeszkadzać”, pracownicy nie mogą wejść bądź zapukać do pokoju, nawet gdy akurat jest np. pora sprzątania lub serwowania posiłków. Życzenia gościa nie można zignorować – zapewnienie mu prywatności i wygody stanowi priorytet całego personelu. Trzeba jednak pamiętać, że w regulaminach wielu obiektów hotelarskich znajduje się punkt mówiący o tym, że pracownicy w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach mogą wejść do pokoju z zawieszką „Nie przeszkadzać”. Takie działanie jest dopuszczalne zwłaszcza w sytuacji, w której zawieszka nie zostaje zdjęta z klamki przez długi czas (np. przez dobę).
Zawieszki z napisem „Proszę posprzątać pokój” mają zastosowanie głównie w hotelach, w których pokoje są sprzątane nieregularnie. W obiektach oferujących codzienną usługę sprzątania można spotkać natomiast zawieszki „Proszę dzisiaj nie sprzątać”. Dzięki systemowi zawieszek goście sami więc decydują, kiedy personel odwiedzi ich pokój i go uporządkuje – takie rozwiązanie pozwala poczuć się swobodnie oraz zamienia przestrzeń hotelową w prywatną.
Do czego służą zawieszki śniadaniowe?
Bardzo popularnym rodzajem zawieszek są również gotowe do umieszczenia na klamce druki zawierające menu śniadaniowe. Z tego typu zawieszek korzystają klienci, którzy zarezerwowali nocleg ze śniadaniem i chcą zamówić posiłek bezpośrednio do pokoju. W takiej sytuacji wystarczy zaznaczyć na karcie odpowiednie pozycje z menu, w niektórych hotelach goście mogą też wpisać dodatkowe życzenia (np. pominięcie konkretnych składników w potrawach, przyniesienie śniadania w formie paczki na wynos). Uzupełnioną kartę należy wieczorem umieścić na klamce – personel zbierze zawieszki i przekaże do restauracji, która przygotuje śniadania zgodnie ze wskazówkami gości.
Napisy „Nie przeszkadzać” i „Proszę posprzątać” zwykle znajdują się na jednej zawieszce (wykonanej z plastiku lub kartonu), z kolei jednorazowe karty śniadaniowe często są wydrukowane na zwykłym papierze. Co ważne, napisy zazwyczaj występują w wersji dwujęzycznej (polsko-angielskiej), dzięki czemu wszyscy – także zagraniczni – goście mogą czuć się w hotelu komfortowo. Za pomocą zawieszek każdy gość może więc poinformować personel o bieżących potrzebach i jednocześnie skutecznie zadbać o swoją prywatność.