Przypadkowe zostawienie bagażu w hotelu może się przytrafić każdemu – takie sytuacje nie należą do rzadkości i personel jest do nich doskonale przygotowany. Jeśli więc po powrocie do domu lub jeszcze w trakcie pobytu w hotelu okaże się, że jakaś rzecz z bagażu zaginęła, nie trzeba panikować. Prawdopodobnie przedmiot został już odnaleziony i czeka na właściciela. Podpowiadamy, co zrobić, by szybko odzyskać swoją zgubę.

Czy hotel ma obowiązek przechowywania rzeczy znalezionych?

Każda rzecz znaleziona w pokoju bądź częściach wspólnych musi zostać odpowiednio opisana i zabezpieczona. Na taką okoliczność hotele mają przygotowane specjalne procedury, uwzględniające m.in. próbę identyfikacji właściciela oraz sporządzenie szczegółowego protokołu. Po zakończeniu tych czynności rzecz zostaje umieszczona w magazynie (najczęściej tego rodzaju funkcję pełni jedno z pomieszczeń dostępnych tylko dla personelu) i przebywa tam przez okres sprecyzowany w przepisach prawnych:

  • jeśli właściciel został zidentyfikowany, zguba czeka na niego przez jeden rok (licząc od momentu, w którym został poinformowany o odnalezionej rzeczy);
  • jeśli właściciela nie udało się zidentyfikować, rzeczy znalezione czekają na właściciela przez dwa lata.

Szczegółowe wytyczne związane z przechowywaniem rzeczy można znaleźć w regulaminie hotelowym. Wiele przedmiotów nigdy nie wraca do swoich właścicieli, ponieważ ci po prostu nie chcą ich odzyskać – najczęściej taki los spotyka przedmioty o stosunkowo niewielkiej wartości, np. ubrania, ładowarki do telefonów, książki. Tego typu artykuły zwykle są finalnie przekazywane np. na cele charytatywne albo udostępniane innym gościom – w recepcji można poprosić o awaryjną ładowarkę, a w sali konferencyjnej, w przerwie między dyskusjami czy szkoleniami, skorzystać z biblioteczki.

W jaki sposób hotel informuje gości o znalezionych rzeczach?

Hotel w pierwszej kolejności po odnalezieniu bagażu lub jego części powinien spróbować wskazać właściciela i skontaktować się z nim, lecz nie wszystkie obiekty stosują się do tej zasady. Niezwykle ważna w branży hotelarskiej jest dyskrecja, dlatego czasami przedmioty są zabezpieczane, ale kontakt w związku z odzyskaniem zguby muszą zainicjować goście. Sprawa komplikuje się, gdy z hotelu nie zostają zabrane cenne przedmioty – wówczas personel przekazuje je odpowiednim organom (broń, amunicję, dokumenty osobiste przejmuje policja, natomiast gotówkę, drogą biżuterię, rzeczy o cechach artystycznych, naukowych lub historycznych trafiają do starosty).

Gość, który chce odzyskać swoją zgubę, powinien więc przede wszystkim skontaktować się z recepcją. Jeśli przedmiot dalej ma status zaginionego, pracownicy w miarę możliwości zaczną go szukać – pomogą im w tym dodatkowe informacje związane z wyglądem danej rzeczy czy ostatnim miejscem, w którym była widziana. Jeśli jednak bagaż został już odnaleziony i gość zgłasza się po odbiór swojej własności, musi udowodnić, że przedmiot na pewno należy do niego. W takim celu pracownik hotelu może poprosić np. o dokładny opis przedmiotu (kolor, wielkość, cechy szczególne) albo zaprezentowanie sposobu obsługi (włączenie aparatu, laptopa, telefonu).

Hotele bardzo odpowiedzialnie podchodzą do kwestii zgubionych przedmiotów. Przy czym odpowiedzialność trzeba w tym kontekście rozumieć zarówno jako staranne zabezpieczenie rzeczy, jak i zachowanie maksymalnej dyskrecji podczas próby ustalenia właściciela.